Vedtægter

§ 1. Navn og hjemsted

Stk. 1. Foreningens navn er Saiko Odense, og den er stiftet den 2. august 1982.

 

Stk. 2. Foreningens hjemsted er Odense kommune.

 

 

§ 2. Formål

Stk. 1. Foreningens hovedformål er at dyrke karate, og med udgangspunkt i fællesskabet og det sociale liv i klubben at udbrede kendskabet til denne idræt. 

 

Stk. 2. Andre almennyttige aktiviteter kan, hvis behovet og forudsætninger opstår, dyrkes i foreningen i det omfang at det ikke skader hovedformålet, hverken moralsk eller økonomisk.

 

Stk. 3. Det er desuden foreningens formål at udvikle medlemmernes lyst til at engagere sig og tage et medansvar i foreningen, samt at skabe rammer for udviklingen af positive sociale relationer. 

 

 

§ 3. Medlemskab af organisationer

Stk. 1. Foreningen er tilsluttet SKIF.DK (stilartsforbund), Dansk Karate Forbund under Danmarks Idrætsforbund (DIF) og SIKO og er underlagt disse organisationers love og bestemmelser.

 

Stk. 2. Indmeldelse og udmeldelse af organisationer er et generalforsamlingsanliggende.

 

§ 4. Medlemsforhold

Stk. 1. Som aktivt medlem kan optages enhver, der tilslutter sig foreningens formål.

 

Stk. 2. Som passivt medlem kan optages enhver, der tilslutter sig foreningens formål. Passive medlemmer er begrænset i adgangen til foreningens idrætsaktiviteter, og har ikke personligt medlemskab af organisationer og de fordele der følger med dette.

 

Stk. 3. Medlemmerne er forpligtet til at overholde foreningens vedtægter og øvrige bestemmelser. Medlemmerne er desuden forpligtet til at overholde de regler og bestemmelser, som er fastsat af en organisation, som foreningen er tilsluttet.

 

Stk. 4. Anmodning om medlemskab behandles af bestyrelsen. Bestyrelsen kan kun afslå medlemskab, hvis der foreligger en særlig begrundelse herfor. Afslag på medlemskab, dog ikke som følge af venteliste, kan kræves indbragt for generalforsamlingen af den, der har fået afslag. Anmodning herom skal fremsættes inden fire uger efter, at afslaget er meddelt. Anmodningen behandles på førstkommende generalforsamling.

 

Stk. 5. Udmeldelse skal ske skriftligt til den medlemsansvarlige med mindst 14 dages varsel til udgangen af en betalingsperiode. Kontingent skal betales frem til den dag udmeldelsen træder i kraft. I forbindelse med udmeldelse skal medlemmets eventuelle økonomiske mellemværender med foreningen afvikles.

 

 

§ 5. Kontingent 

Stk. 1. Kontingentet fastsættes af generalforsamlingen. Der kan fastsættes forskellige kontingenter for konkrete grupper af medlemmer

 

Stk. 2. Bestyrelsen fastlægger betalingsterminer og opkrævningsform.

 

Stk. 3. Når medlemmet har indbetalt kontingent, har denne krav på en kvittering.

 

Stk. 4. Hvis et medlem ikke betaler kontingent rettidigt, og ikke har betalt efter at være blevet rykket, kan den pågældende slettes som medlem. Sådant ophør af medlemskabet kan ikke kræves indbragt for generalforsamlingen.

 

 

§ 6. Udelukkelse og eksklusion af medlemmer 

Stk. 1. Et medlem kan udelukkes midlertidigt eller kan ekskluderes, hvis vedkommende handler til skade for foreningen, eller hvis vedkommende ikke opfylder sine medlemsforpligtelser. Eksklusion indebærer, at medlemskabet ophører.

 

Stk. 2. I sager om midlertidig udelukkelse og eksklusion har medlemmet krav på at blive hørt, inden bestyrelsen træffer sin afgørelse.

 

Stk. 3. I sager om eksklusion har medlemmet desuden krav på, at bestyrelsens afgørelse prøves på førstkommende generalforsamling, og at sagen sættes på dagsordenen som et særligt punkt. Hvis den ekskluderede ønsker at bruge denne mulighed, skal anmodning herom fremsættes til bestyrelsen inden fire uger efter, at eksklusionen er meddelt. Bestyrelsens afgørelse om eksklusion gælder, selvom den er krævet indbragt for generalforsamlingen og medlemmet har ikke adgang til klubbens lokaler eller aktiviteter før generalforsamlingen.

 

Stk. 4. Eksklusionssagen sættes på dagsordenen som et særligt punkt og skal behandles som førstkommende punkt efter valg af dirigent og referent.

 

Stk. 5. Det ekskluderede medlem har taleret, men ikke stemmeret, ved behandling af dette punkt på generalforsamlingen. 

 

Stk. 6. Medlemmet skal underrettes mindst 8 døgn før generalforsamlingen.

 

Stk. 7. En generalforsamlings beslutning om eksklusion kræver samme majoritet som ved ændring af foreningens vedtægt.

 

Stk. 8. Hvis et ekskluderet medlem senere anmoder om optagelse i foreningen, afgør bestyrelsen spørgsmålet.

 

 

§ 7. Ordinær generalforsamling 

Stk. 1. Generalforsamlingen er foreningens øverste myndighed i alle anliggender, medmindre andet fremgår af disse vedtægter.

 

Stk. 2. Ordinære generalforsamling afholdes en gang årligt inden udgangen af marts måned.

 

Stk. 3. Bestyrelsen indkalder til generalforsamling med mindst 4 ugers varsel ved elektronisk post til medlemmerne. Indkaldelsen skal indeholde tid og sted og foreløbig dagsorden, samt oplysning om at forslag fra medlemmerne, som ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling skal være fremsendt skriftligt til bestyrelsen senest to uger før generalforsamlingens afholdelse.

 

Stk. 4. Endelig dagsorden udsendes senest 1 uge før generalforsamlingen på samme måde som indkaldelsen. Den endelige dagsorden skal indeholde oplysning om de forslag, som skal behandles, de valg, der skal foretages, og årsregnskab, budget og evt. andre bilag til dagsordenen skal medfølge.

 

Stk. 5. Adgang til generalforsamlingen har alle foreningens medlemmer samt forældre eller værge for børn og unge under 15 år, samt personer bestyrelsen har inviteret. 

 

Stk. 6. Stemmeret har alle medlemmer, der har været medlem af foreningen i mindst 3 måneder og ikke er i kontingentrestance. Der kan kun stemmes ved personligt fremmøde. Børn og unge kan, fra de er fyldt 15 år, selv udøve medlemsrettighederne, herunder stemme på generalforsamlingen. Stemmeretten for medlemmer under 15 år udøves af forælder/værge.

 

Stk. 7. En lovlig indkaldt generalforsamling er beslutningsdygtig uanset antallet af fremmødte.

 

Stk. 8. Bestyrelsen kan beslutte, at der afholdes helt eller delvis digital generalforsamling, hvis en fysisk generalforsamling ikke kan afholdes. 
For så vidt angår krav til indkaldelsen, mødets ledelse, afstemning m.m. gælder de samme bestemmelser som for den ordinære generalforsamling.

 

 

§ 8. Dagsorden for ordinær generalforsamling 

Stk. 1. Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal mindst omfatte følgende punkter:

  1. Valg af dirigent og referent
  2. Bestyrelsens beretning for det forløbne år
  3. Forelæggelse af revideret årsregnskab for det forløbne år til godkendelse
  4. Forelæggelse af bestyrelsens forslag til kontingent og budget for det kommende år til godkendelse
  5. Behandling af indkomne forslag
  6. Valg til bestyrelsen inkl. suppleantposter
  7. Valg af revisorer samt revisor suppleanter
  8. Eventuelt

 

Stk. 2. Hvis spørgsmålet om eksklusion er aktuelt, skal dette behandles som førstkommende punkt efter valg af dirigent og referent.

 

 

§ 9. Generalforsamlingens ledelse 

Stk. 1. Generalforsamlingen ledes af en dirigent, der vælges af generalforsamlingen, og som ikke må være medlem af bestyrelsen.

 

Stk. 2. Beslutninger træffes ved simpelt flertal. Til vedtægtsændringer og eksklusionsager kræves dog kvalificeret flertal jf. § 15. Til beslutning om opløsning og ændring af formålsparagraf kræves kvalificeret flertal jf. § 16. Ved personvalg er den valgt, der opnår flest stemmer. Hvis personvalg ender uafgjort, afgøres valget ved lodtrækning.

 

Stk. 3. Dirigenten afgør spørgsmål om afstemninger og valg. Afstemning skal dog foretages skriftligt, hvis 3 medlemmer forlanger det. Ved personvalg dog på forlangende. Dirigenten kan ligeledes kræve skriftlig afstemning.

 

Stk. 4. Afstemning om eksklusion skal altid foregå skriftligt.

 

Stk. 5. Der udfærdiges et referat over generalforsamlingens beslutninger. Referatet godkendes og underskrives af dirigenten.

 

Stk. 6. Dirigenten afgør i almindelighed i hvilket omfang, der skal føres referat over forhandlingerne. Dog skal i hovedtræk føres referat af et enkelt medlems synspunkt, hvis denne insisterer derpå.

 

 

§ 10. Ekstraordinær generalforsamling 

Stk. 1. Ekstraordinær generalforsamling kan til enhver tid indkaldes af bestyrelsen og skal desuden indkaldes, når mindst en femtedel af foreningens stemmeberettigede medlemmer skriftligt over for bestyrelsen fremsætter ønske herom med en angivelse af det emne, som ønskes behandlet.

 

Stk. 2. Generalforsamlingen skal afholdes senest 1 måned efter at bestyrelsen har modtaget skriftligt ønske herom. For så vidt angår krav til indkaldelsen, mødets ledelse, afstemning m.m. gælder de samme bestemmelser som for den ordinære generalforsamling. 

 

 

§ 11. Bestyrelsen 

Stk. 1. Bestyrelsen er foreningens daglige ledelse og repræsenterer foreningen i alle forhold. Bestyrelsen kan nedsætte nødvendige udvalg til varetagelse af løbende eller enkeltstående opgaver. 

 

Stk. 2. Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst 4 medlemmer er til stede. Der udarbejdes referat af bestyrelsens møder.

 

Stk. 3. Bestyrelsens vedtagne beslutninger og foretagne handlinger forpligter foreningen i henhold til vedtægten 

 

Stk. 4. Bestyrelsen består af en formand/-kvinde/-person, en kasserer og yderligere 3 medlemmer og vælges for to år ad gangen på den ordinære generalforsamling. Formanden og et bestyrelsesmedlem er på valg i lige år, medens kassereren og to bestyrelsesmedlemmer er på valg i ulige år. Herudover vælges 2 suppleanter hvert år for et år. De valgte suppleanter deltager i bestyrelsesmøder som observatører, og har i bestyrelsen taleret, men ingen stemmeret.

 

Stk. 5. Valgbar til bestyrelsen er alle stemmeberettigede medlemmer over 15 år, Formand/-kvinde/-person og kasserer skal dog være fyldt 18 år. Flertallet i bestyrelsen skal ligeledes udgøres af personer der er fyldt 18 år. 

 

Stk. 6. Fraværende, valgbare medlemmer kan vælges, når der skriftligt foreligger tilsagn om, at vedkommende vil modtage valg til den foreslåede post. 

 

Stk. 7. Hvis en suppleant indtræder i bestyrelsen, skal den pågældende bestyrelsespost besættes ved valg på den førstkommende ordinære generalforsamling.

 

Stk. 8. Ved frafald af flere end to bestyrelsesmedlemmer, vælger bestyrelsen selv suppleanter til indtrædelse i bestyrelsen, indtil denne igen er fuldtallig. Dette sker ved almindelig afstemning i bestyrelsen.

 

Stk. 9. Bestyrelsesbeslutninger træffes ved simpelt flertal af de i bestyrelsen afgivne stemmer.

 

 

§ 12. Regnskab

Stk. 1. Foreningens regnskabsår er kalenderåret.

 

Stk. 2. Bestyrelsen skal inden den 1. februar aflægge årsregnskab for det foregående år til revision.

 

Stk. 3. Årsregnskabet forelægges den ordinære generalforsamling til godkendelse og skal være forsynet med revisorens påtegning og underskrift.

 

Stk. 4. Årsregnskabet udsendes til foreningens medlemmer sammen med den endelige dagsorden til generalforsamlingen.

 

 

§ 13. Revision

Stk. 1. På den ordinære generalforsamling vælges for et år ad gangen to revisorer og en revisorsuppleant. 

 

Stk. 2. Revisorerne skal hvert år, forud for den ordinære generalforsamling, gennemgå̊ årsregnskabet og påse, at bilag og bogføring stemmer, og at beholdningerne er til stede.

 

Stk. 3. Revisorerne skal desuden vurdere, om de afholdte udgifter er i overensstemmelse med foreningens formål, med bestyrelsens og generalforsamlingens beslutninger, og at de foretagende dispositioner i øvrigt er rimelige og forsvarlige. 

 

Stk. 4. Årsregnskabet forsynes med revisorernes påtegning.

 

Stk. 5. Revisorerne har til enhver tid adgang til at efterse regnskab og beholdninger.

 

Stk. 6. Hvis Odense kommune, private fonde, puljer, lovgivning eller lignende stiller krav om at årsregnskabet revideres af ekstern revisor, udvælges denne af bestyrelsen.

 

 

§ 14. Tegningsret og hæftelse

Stk. 1. Foreningen tegnes af formanden. Ved økonomiske dispositioner over 50.000 kr. tegnes foreningen af formand og kasserer i forening.

 

Stk. 2. Bestyrelsen kan fortage alle dispositioner og nødvendige investeringer i forbindelse med foreningens drift.

 

Stk. 3. Bestyrelsen kan meddele et udvalg eller en person fuldmagt til at foretage dispositioner på vegne af foreningen.

 

Stk. 4. Køb, salg eller pantsætning af fast ejendom skal godkendes af generalforsamlingen. Ligeledes skal lånoptagelse på mere end 100.000 kr. godkendes af generalforsamlingen.

 

Stk. 5 Der påhviler ikke foreningens medlemmer nogen personlig hæftelse for de forpligtelser, der påhviler foreningen.

 

 

§ 15. Vedtægtsændringer

Stk. 1. Ændring af vedtægterne kan ske på enhver lovlig indkaldt generalforsamling, når mindst to tredjedele af de afgivne stemmer er for forslaget.

 

Stk. 2. Ændring af formålsparagraf afgøres efter reglerne om opløsning 

 

Stk. 3. Vedtagelse af fusion med en anden forening afgøres efter reglerne om vedtægtsændringer.

 

 

§ 16. Opløsning 

Stk. 1. Bestemmelse om foreningens opløsning kan kun tages på en i dette øjemed særligt indkaldt ekstraordinær generalforsamling.

 

Stk. 2. For at denne er beslutningsdygtig kræves, at mindst to tredjedele af foreningens stemmeberettigede medlemmer er til stede.

Stk. 3. For at forslaget kan vedtages, kræves, at mindst tre fjerdedele af de afgivne stemmer er for forslaget.

 

Stk. 4. Opnås et sådant flertal på en generalforsamling, der ikke er beslutningsdygtig, indkaldes til en ny generalforsamling, hvor beslutning kan træffes med ovennævnte stemmeflerhed, uanset hvilket antal stemmeberettigede medlemmer der er til stede.

 

Stk. 5. På generalforsamlingen skal samtidig træffes bestemmelse om, hvilke almennyttige/almenvelgørende formål, foreningens formue, herunder eventuel fast ejendom og løsøre, skal tilgå̊. Dette afgøres ved almindeligt flertal. Eventuel formue kan ikke tilfalde foreningens medlemmer.

 

 

Revideret d. 22.03.2023 af Formand Lars Lumby Henriksen